Obecnie trwa 11 edycji Szkoły Fundraisingu FAOO i nie prowadzimy naboru do kolejnej Szkoły.
Szkoła Fundraisingu FAOO realizowana jest w formule blended-learningu, łączącej szkolenia stacjonarne z nauką online i wykonywaniem indywidulanych zadań wdrożeniowych. W jego skład wchodzą:
- 4 dwudniowe szkolenia stacjonarne (w przypadku braku możlwości realizacji szkoleń stacjonarnych, nauka przeniesiona zostanie do przestrzeni online) poświęcone takim tematom jak źródła i metody pozyskiwania środków, elementy prawa dla fundraisera, pozyskiwanie środków od osób indywidualnych, marketing i komunikacja w fundraisingu, planowanie kampanii fundraisingowej, i innym.
- 1 warsztat online (4h) nt. komunikacji fundraisingowej w internecie,
- Indywidualne konsultacje i wykonanie 4 zadań zaliczeniowych.
- 2 zamknięte webinaria (otwierające i kończące kurs).
Webinaria i szkolenia stacjonarne
Webinarium otwierające Szkołę
- Informacje merytorycze i organizacyjne związane z udziałem w Szkole
- Wstęp do Szkoły
Moduł 1. Wprowadzenie do fundraisingu. Gdzie jest i czego potrzebuje moja organizacja
Prowadzący: Andrzej Pietrucha, Lidia Kuczmierowska
DZIEŃ 1. Wprowadzenie do fundraisingu
- Mapa pojęć związanych z fundraisingiem – jakie obszary kompetencyjne oraz dotyczące
zasobów i procesów wiążą się z pozyskiwaniem środków na działalność - Mity i fakty o fundraisingu ze źródeł prywatnych – czy moja organizacja jest w stanie
zaangażować darczyńców indywidualnych i/lub firmy do współpracy? - Fundraising niejedno ma imię - o różnych podejściach do pozyskiwania środków
DZIEŃ 2. Strategiczna perspektywa fundraisingu
- Modele finansowania organizacji – wady i zalety różnych rozwiązań
- Możliwe źródła pozyskiwania środków. Jaka powinna być struktura przychodów mojej organizacji
- Ocena obecnie realizowanej strategii fundraisingowej
- Cele fundraisingu – jak je formułować
Zadanie nr 1:
Analiza obecnej struktury finansowania i sformułowanie rekomendacji (lub celów fundraisingowych).
Moduł 2. Marketing i komunikacja w fundraisingu
Prowadzący: Lidia Kuczmierowska, Piotr Henzler
DZIEŃ 1: Marketing fundraisingowy
- Podstawowe pojęcia marketingu dla fundraisera
- Na jakim rynku poszukujemy pieniędzy? My a nasza konkurencja
- Co powinniśmy wiedzieć o darczyńcy? Darczyńca jako klient organizacji
- Segmentacja darczyńców – rodzaje segmentacji, wybór strategicznych segmentów
- Tabela darowizn (gift range chart) jako przydatne narzędzie planowania
- Jak budować relacje z darczyńcami - kilka przydatnych podpowiedzi
DZIEŃ 2: Promocja i komunikacja dla fundraiserów i fundraiserek
- Komunikacja organizacji a komunikacja fundraisingowa. Podstawy myślenia o promocji
- Przegląd działań komunikacyjnych. Co robimy i co nam to daje?
- Od segmentacji do komunikacji. Grupy odbiorców i taktyki komunikacyjne.
- Jak tworzyć komunikaty fundraisingowe, by zwiększyć ich skuteczność?
Zadanie nr 2
Opracowanie analizy darczyńców (segmentacja) lub przygotowanie komunikatu fundraisingowego (z komentarzem).
Moduł 3. Metody pozyskiwania środków oraz ich prawne uwarunkowania
Prowadzący: Magda Sadłowska, Grzegorz Wiaderek
- Pozyskiwanie środków od osób indywidualnych (np. wysyłki listów, telemarketing, organizacja wydarzeń, 1,5% podatku)
- Pozyskiwanie środków przez internet (strony organizacji, crowdfunding, e-mailingi)
- Budowanie bazy darczyńców (lead generation, narzędzia do rejestracji i zarządzania danymi, darowizny regularne)
- Pozyskiwanie środków od biznesu (prośby o darowizny finansowe, umowy
sponsorskie, wolontariat pracowniczy, oczekiwania firm)
DZIEŃ 2. ABC prawa dla fundraisera
- Ulgi podatkowe dla darczyńców indywidualnych i dla osób prawnych
- Zbiórki publiczne, loterie i aukcje
- Crowdfunding
- Działalność odpłatna, działalność gospodarcza
- Umowy w fundraisingu: darowizny, sponsorskie
- Prawne aspekty pozyskiwania przychodów z 1,5% podatku
- Sprawozdawczość
Zadanie nr 3
Opis wdrożenia wybranej metody fundraisingowej wraz z uzasadnieniem.
Warsztat online. Podstawy komunikacji fundraisingowej w internecie
Prowadzący: Michał Serwiński
- Podstawowe kanały i narzędzia do komunikacji online z darczyńcami
- Jak wykorzystać media społecznościowe do fundraisingu?
- Jakie dane zbierać i jak je analizować?
- Jakie zaplecze organizacyjne jest niezbędne do skutecznej komunikacji w internecie?
Moduł 4. Planowanie kampanii fundraisingowej
Prowadzący: Andrzej Pietrucha, Mariusz Onuch (gość prezentujący swoje doświadczenia)
- Planowanie kampanii w 7 krokach
- Matryca inspirowana modelem Igora Ansoffa - jak ją wykorzystać w praktyce?
- Przykłady kampanii, które się udały i które się nie udały. Dlaczego?
- Opracowanie planu krok po kroku
- Komunikacja w kampanii. Jak stworzyć dobry apel o wsparcie?
- Optymalny Fundraising Mix dla mojej kampanii
- Budowanie relacji z darczyńcą i wykorzystanie CRM
Zadanie nr 4
Opracowanie założeń planu kampanii fundraisingowej.
Webinarium zamykające Szkołę
- Wnioski z oceny planów przygotowanych przez uczestników – lekcje do zapamiętania
- Co dalej po kursie? Kilka wskazówek wdrożeniowych i dotyczących dalszego rozwoju
- Zakończenie Szkoły
Każdy moduł składa się z komponentu e-learningowego (oznaczającego samodzielne zapoznanie się z materiałami edukacyjnymi udostępnionymi online na platformie Kursodrom), dwudniowego szkolenia stacjonarnego (w przypadku braku możlwości realizacji szkoleń stacjonarnych, nauka przeniesiona zostanie do przestrzeni online) oraz wykonania zadania zaliczeniowego polegającego na wykorzystaniu treści przekazanych podczas zajęć do planowania fundraisingu we własnej organizacji.
Wszystkie zadania zaliczeniowe będą mogły być indywidualnie konsultowane z trenerami-ekspertami. Każdemu uczestnikowi przysługuje 1 godzina konsultacji na każde zadanie, wliczając w to czas pracy trenera przeznaczony na zapoznanie się z materiałami oraz ich ocenę.