100 osób na sali, jedenaścioro gości i mnóstwo ważnych tematów - IV Spotkanie FAOO pn. "Fundraising - nowe otwarcie" nie tylko było ciekawe i inspirujące, ale faktycznie otworzyło nowe: perspektywy, pomysły i znajomości.
IV Spotkanie FAOO pt. "Fundraising – nowe otwarcie” stanowiło doskonałą okazję do spojrzenia na pozyskiwanie środków na działania organizacji z innej niż zwykle perspektywy. Głównymi wątkami, wokół których koncentrowały się wystąpienia, dyskusje w panelu i w podgrupach, były: pozyskiwanie środków na "nieoczywiste" tematy, kwestia mierzenia i komunikowania kosztów fundraisingu oraz dylematy etyczne związane z działalnością fundraisingową.
Wydarzenie rozpoczęło się od mocnego wejścia w temat - Eduard Marcek ze Słowackiego Centrum Fundraisingu, podzielił się swoimi doświadczeniami i obserwacjami z rynków słowackiego i czeskiego, które w wielu obszarach są bardziej rozwinięte od naszego, pokazał kulisy niektórych kampanii i strategie przyjmowane przez rozpoznawalne organizacje z tych państw.
W drugim wystąpieniu Henryk Cisowski z Dzieła Pomocy św. Ojca Pio pokazał ewolucję działań fundraisingowych fundacji, kolejne kroki ku profesjonalizowaniu działań i efekty tych zmian.
Na koniec sesji poświęconej pozyskiwaniu środków na nieoczywiste tematy wystąpiła Anna Szczepańska z Fundacji "Kocia Dolina", która opowiadała o budowaniu społeczności wokół ważnych tematów i znaczeniu siły emocjonalnej przekazu dla efektów fundraisingu.
Druga sesja poświęcona była liczeniu, mierzeniu i komunikowaniu kosztów fundraisingu. Aleksandra Granada z SOS Wioski Dziecięce dzieliła się doświadczeniami z planowania kosztów i przychodów ogólnopolskich kampanii, Dorota Kuriata z Darłowskiego Centrum Wolontariatu opowiadała o praktyce na poziomie regionalnym i lokalnym, a Sylwia Kobayashi przedstawiła i rozszyfrowywała tajemniczo wyglądające skróty: ROI, CPO, ADV i inne, ważne dla fundraiserów i osób kierujących organizacjami.
Ostatnia sesja, dotycząca dylematów związanych z fundraisingiem, zgromadziła aż pięcioro gości. Ewa Kulik-Bielińska z Fundacji Batorego, Magdalena Pękacka z Forum Darczyńców, Krzysztof Dobies z Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Paweł Łukasiak z Akademii Rozwoju Filantropii i Jakub Marczyński ze Stowarzyszenia Wiosna w czasie panelu dyskusyjnego dzieli się swoimi dylematami i wątpliwościami, a głównym wątkiem było pytanie, czy pozyskując środki na działalność charytatywną pokazywać nieszczęścia, katastrofy, choroby itd., czy lepiej przekaz formułować pozytywnie, przez oczekiwane efekty działań, na które organizacje zbierają pieniądze. Uwagę - zarówno paneliści, jak i pozostali uczestnicy IV Spotkania FAOO - zwracali też na efektywność wydatkowania pozyskiwanych środków, jako na ważny aspekt i etyczny i zdroworozsądkowy.
Zwieńczeniem IV Spotkania FAOO było rozstrzygnięcie konkursu - osoby, które prawidłowo odpowiedziały na pytanie, czym jest "donor journey" wzięły udział w losowaniu czytnika Kindle ufundowanego przez firmę Schober. Zwyciężczynią okazała się Sunniva Szczepnowska-Lay. Gratulujemy!
Wszystkich zainteresowanych wystąpieniami naszych Gości oraz dyskusją panelową prosimy o chwilę cierpliwości - wkrótce na naszych stronach i na kanale na Youtube.com pojawią się nagrania z IV Spotkania FAOO!
Zobacz też naszą fotorelację z IV Spotkania FAOO!
Powrót do listy