Wspieramy menedżerów NGO, by ich organizacje zmieniały świat na lepsze

Program nauczania

17 maja 2018 r. rozpoczęła się 5 edycja Promengo. Życzymy powodzenia wszystkim uczestniczkom i uczestnikom!

Osoby, które zainteresowane są udziałem w kolejnej edycji Programu, zapraszamy do śledzenia informacji na naszej stronie www i na profilu na Facebooku. Informujemy przy tym, że kolejna rekrutacja zaplanowana jest na 2019 rok, a szczegóły będziemy podawać później.


Ścieżki tematyczne PROMENGO to:

Planowanie strategiczne

.

Strategia organizacji może być jedynie kolejnym dokumentem zbierającym kurz na półce, ale może też stanowić przydatne narzędzie wspierające zarządzanie rozwojem. Dobra strategia rozwoju bazuje na zidentyfikowanych przewagach konkurencyjnych, wyznacza ambitne, ale realne cele, i umożliwia wybór optymalnych metod ich osiągnięcia. Jest ponadto okazją do dialogu z wewnętrznymi i zewnętrznymi klientami organizacji. Ułatwia również gromadzenie środków finansowych na realizację wyznaczonych zadań.

Celem kursu „GPS dla organizacji, czyli jak strategicznie planować rozwój organizacji” jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności związane ze strategicznym zarządzaniem organizacją w aspekcie planowania jej rozwoju, w oparciu o zasoby wewnętrzne i sytuację zewnętrzną. Główny akcent szkolenia położony zostanie na kompetencje związane z wykorzystaniem w praktyce zróżnicowanych metod planowania strategicznego.

Główne treści

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • zgłębią zagadnienia dotyczące istoty planowania strategicznego, jego przebiegu i znaczenia dla sukcesu organizacji,
  • przećwiczą praktyczne metody prowadzenia strategicznej analizy organizacji,
  • usystematyzują wiedzę na temat określania celów akceptowalnych, realnych i mierzalnych,
  • dowiedzą się, jak zapewnić partycypacyjny sposób pracy nad strategią rozwoju organizacji,
  • przeanalizują przykłady strategii organizacji pozarządowych, aby w efekcie przygotować zarys kluczowych elementów strategii dla swojej organizacji.

Kompetencje zdobyte w trakcie kursu uczestnicy będą mogli zastosować w procesach planowania strategicznego oraz prowadzenia strategicznej analizy i oceny sytuacji własnych organizacji.

Metody nauczania

Kurs składa się z dwóch części. W części online uczestnika czeka kurs ekranowy oraz dodatkowe materiały edukacyjne (w tym fakultatywny kurs e-learningowy poświęcony tematyce zarządzania strategicznego). Część druga to szkolenie stacjonarne, w czasie którego wykorzystane zostaną głównie metody pracy warsztatowej. Ważnym elementem będzie praca na praktycznych materiałach, w tym na doświadczeniach i przykładach organizacji prezentowanych przez uczestników Programu.

Prowadzący zajęcia:

Dagmara Bieńkowska

Cezary Ulasiński

Magdalena Widuch

Fundraising

Czym różni się ciepły darczyńca od zimnego? Czy to prawda, że nawet mała organizacja może zebrać milion w tydzień? Ile kosztuje jeden regularny darczyńca? Na te i inne pytania odpowiemy na zajęciach z fundraisingu. Podczas nich rozprawimy się z kilkoma stereotypami dotyczącymi pozyskiwania pieniędzy, ale także nauczymy się wielu bardzo konkretnych rzeczy.

Celem zajęć jest podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności uczestników z zakresu fundraisingu. Skupimy się na dwóch źródłach finansowania organizacji: na darczyńcach indywidualnych i – w mniejszym stopniu – biz­nesie. Przyjrzymy się mitom powstałym wokół pozyskiwania pieniędzy, poznamy przykłady orga­nizacji, które odniosły fundraisingowy sukces. Zastanowimy się, od czego zacząć fundraising oraz jakich błędów można uniknąć.

Główne treści

  • Czym jest fundraising oparty na relacji oraz jakie są podstawowe pojęcia związane z pozyskiwa­niem funduszy?
  • Dlaczego warto stosować modele i narzędzia marketingowe do komunikowania się z darczyńca­mi i partnerami organizacji?
  • Specyfika wybranych narzędzi i technik fundraisingowych.
  • Jak zbudować i zweryfikować apel o wsparcie działań organizacji?
  • Jak ocenić możliwość wdrożenia konkretnych narzędzi fundraisingowych?
  • Określenie kosztów związanych z poszczególnymi działaniami fundraisingowymi.
  • Związek między marką i wizerunkiem organizacji a jej staraniami o pozyskanie darczyńców.

Po szkoleniu uczestnik będzie gotów do przygotowania założeń spójnego planu fundraisingowego dla swojej organizacji w oparciu o przeprowadzoną wcześniej diagnozę. Będzie także potrafił opraco­wać założenia kampanii fundraisingowej obejmujące zdefiniowanie celów oraz wybór odpowied­nich narzędzi.

Metody nauczania

Szkolenie składa się z dwóch części – nauki online oraz warsztatów stacjonarnych. Na platformie
e-learningowej znajdują się 2 kursy ekranowe (w tym 1 fakultatywny) oraz dodatkowe materiały edukacyjne poświęcone fundraisingowi. Szkolenie stacjonarne zaplanowano w wymiarze 16 go­dzin dydaktycznych. Opierać się ono będzie na metodach warsztatowych, dyskusjach, prezenta­cjach, analizie przypadków i innych formach edukacyjnych dopasowanych do potrzeb grup.

Prowadzący zajęcia

Andrzej Pietrucha

Marketing

To, co oferuje Twoja organizacja, to nic innego jak usługa. Przyjrzymy się więc Waszej działalności z perspektywy mechanizmów rynkowych i spróbujemy zastosować do niej profesjonalne narzędzia planowania marketingowego. Podczas kursu nauczysz się, jak projektuje się usługę i doświadczenie klienta. Przekonasz się, jak niewielkim kosztem zbadać potrzeby klienta i co zrobić, aby zdobyć jego zaufanie oraz efektywnie dotrzeć do niego z komunikatem promocyjnym. Dowiesz się też, jak długofalowo budować markę swojej organizacji i jak wyróżnić się na pozarządowym rynku. Poznasz kluczowe elementy tego procesu, o które warto zadbać, choćby dlatego że zapominają o nich inni, w tym Twoja bezpośrednia konkurencja.

Głównym celem szkolenia jest wzmocnienie kompetencji potrzebnych do zastosowania myślenia marketingowego w organizacji.  Uzyskanie wiedzy niezbędnej do spojrzenia na własną działalność z perspektywy rynku, konkurencji i klienta oraz umiejętności przydatnych do samodzielnego wyciągania wniosków, pozwoli zaoferować klientom lepszej jakości produkty (usługi) i budować silną markę Twojej organizacji.

Główne treści

  • Wprowadzenie do marketingu. Budowanie spójnej strategii marketingowej. Elementy miksu marketingowego.
  • Analiza rynku i badania marketingowe. Potencjalne źródła i analiza informacji. Podstawowe narzędzia badawcze. Analiza konkurencji. Segmentacja klientów.
  • Produkt i marka. Wykorzystanie wiedzy o kliencie i rynku w projektowaniu produktu i budowaniu marki. Specyfika usług. Projektowanie doświadczenia klienta.
  • Promocja i budowanie relacji z klientem. Planowanie promocji. Zasady tworzenia komunikatu promocyjnego i dobór najefektywniejszych narzędzi.

Metody nauczania

Na kurs składa się część online (kurs ekranowy oraz dodatkowe materiały edukacyjne) oraz szkolenie stacjonarne (16 godz. dydaktycznych). Na warsztatach, obok prezentacji i analizy przykładów, które stanowić będą ilustrację zagadnień teoretycznych, wykorzystane zostaną aktywne metody pracy, m.in. dyskusja moderowana, ćwiczenia indywidualne oraz symulacje i praca w grupach.

Prowadzący zajęcia

Joanna Szymańska

Jakub Zgierski

Zarządzanie finansami

Kurs ten koncentruje się na dwóch obszarach:

  • analizie sprawozdań finansowych,

oraz

  • współpracy zarządu organizacji z księgowym.

Analiza sprawozdań finansowych

Każdy zarząd co roku podpisuje sprawozdanie finansowe swojej organizacji i przekazuje je do zatwierdzenia organowi nadzoru. Ale czy każdy zarząd ma świadomość, co podpisuje? Czy umie ocenić sytuację finansową i majątkową swojej organizacji na podstawie rocznego sprawozdania? Szkolenie z zakresu analizy sprawozdań finansowych to „nauka czytania” bilansu i rachunku zysków i strat. Pomoże ono zrozumieć, co oznaczają poszczególne pozycje obu dokumentów i jak należy je interpretować.  

Główne treści

  • Sprawozdawczość finansowa w Polsce – dotycząca wszystkich podmiotów, jak i specyficzna dla organizacji pozarządowych.
  • Zasady konstrukcji bilansu oraz rachunku zysków i strat. Wzajemne powiązania i zależności między oboma dokumentami.
  • Podstawowe zasady tworzenia sprawozdania finansowego ze szczególnym uwzględnieniem zasady memoriałowej, kasowej, współmierności kosztów i przychodów oraz zasady istotności.
  • Analiza sprawozdań własnej organizacji (analiza przykładów).

Współpraca zarządu organizacji z księgowym

Trudności w porozumieniu się z księgowym to doświadczenie wielu pracowników organizacji pozarządowych, których zadaniem było np. rozliczenie projektu czy uzgodnienie danych do sprawozdania finansowego. Do wzajemnego zrozumienia potrzebna jest znajomość wspólnego języka.

Celem tej części szkolenia jest przygotowanie osób zarządzających do efektywniejszej współpracy z księgowym. Uczestnicy będą mogli uporządkować swoją wiedzę na temat podstawowych odpowiedzialności członków zarządu w zakresie rachunkowości, poznają także najważniejsze pojęcia i narzędzia księgowe, wykorzystywane w procesie zarządzania finansami. Dzięki temu będą skuteczniej komunikować się z osobami zajmującymi się księgowością, w tym lepiej formułować oczekiwania co do ich pracy (np. co do sposobu prezentacji sprawozdania finansowego organizacji).

Główne treści

Zaczniemy od wskazania, kto jest odpowiedzialny za prowadzenie spraw związanych z rachunkowością w organizacji – jaka jest rola księgowego i jaka jest rola zarządzającego? Co oznacza odpowiedzialność za kwestie rachunkowości? Wyjaśnimy, co to jest polityka rachunkowości i plan kont. Pokażemy, jak trzeba i jak warto opisywać dokumenty finansowe. Zastanowimy się, jak może wyglądać obieg dokumentów finansowych w organizacji.

Metody nauczania

Zajęcia będą prowadzone metodami warsztatowymi. Obok niezbędnych prezentacji w programie kursu znajdą się: analiza przykładów, dyskusje problemowe, indywidulana praca nad materiałem dotyczącym własnej organizacji. Szkolenie stacjonarne obejmuje łącznie 16 godzin dydaktycznych nauki. Ponadto dostępny jest kurs e-learningowy poświęcony wybranym zagadnieniom zarządzania finansami do samodzielnej nauki, zakończony testem wiedzy.

Prowadzący zajęcia

Michał Błeszyński

Teresa Zagrodzka

Elementy prawa w praktyce organizacji pozarządowych

Istotą kursu z zakresu prawa będzie uporządkowanie pojęć i informacji prawnych oraz zwiększenie umiejętności praktycznego korzystania z tej wiedzy. Szczególną zaletą zajęć jest wykorzystanie do analiz dotychczasowych doświadczeń i rzeczywistych problemów prawnych organizacji uczestników. Pozwoli to na praktyczne zastosowanie uzyskiwanej wiedzy oraz ułatwi w przyszłości skuteczne identyfikowanie problemów prawnych, a także ocenę sytuacji prawnej organizacji. Umożliwi również lepszą współpracę z profesjonalnymi prawnikami zatrudnianymi przez organizację.

Cele kursu obejmują:

  • podniesienie wiedzy z zakresu wybranych zagadnień prawnych przydatnych w praktyce zarządzania organizacją pozarządową,
  • zwiększenie umiejętności analizy problemów prawnych oraz znajdowania informacji przydatnych w rozwiązywaniu tych problemów,
  • zwiększenie umiejętności identyfikacji ryzyka prawnego podejmowanych działań oraz określania sposobów niwelowania lub minimalizowania tego ryzyka.

Główne treści

W ramach kursu poruszane będą następujące, kluczowe z punktu widzenia zarządzania organizacją, zagadnienia:

  • podstawy prawne i formy działania organizacji,
  • podstawowe pojęcia i metody wykładni i analizy prawa,
  • działalność statutowa nieodpłatna i odpłatna organizacji oraz działalność gospodarcza,
  • umowy w organizacji pozarządowej, zabezpieczenie wykonania umów,
  • przepisy dotyczące finansowania organizacji,
  • relacje z administracją publiczną,
  • procedury kontrolne wobec organizacji
  • odpowiedzialność karna, cywilna i administracyjna członków władz organizacji.

Metody nauczania

Nauka obejmuje kurs ekranowy oraz szkolenie stacjonarne. Zajęcia prowadzone będą metodą częściowo wykładową, a częściowo warsztatową z wykorzystaniem konkretnych kazusów do rozwiązania przez uczestników zajęć. Planowana jest również praca na dokumentach (np. aktach prawnych, wzorach umów). Podczas warsztatów będzie miała miejsce zarówno praca indywidualna, jak i w grupach. W ćwiczeniach i dyskusjach wykorzystane zostaną doświadczenia, problemy i praktyczna wiedza uczestników warsztatów.

Prowadzący zajęcia

Grzegorz Wiaderek

Zarządzanie projektami

Zarządzanie projektami to codzienność życia organizacji pozarządowych. Nie zawsze jednak jest to takie proste – każdy menedżer NGO doświadczał problemów związanych z opóźnieniami harmonogramu, ryzykiem przekroczenia budżetu i niedostarczenia wszystkich zaplanowanych usług lub produktów. Czy można tego uniknąć? Czy można lepiej zarządzać projektami w Twojej organizacji? Na te i inne pytania będziemy wspólnie szukać odpowiedzi na naszym szkoleniu.

Głównym celem szkolenia jest wzmocnienie tych kompetencji, które pomogą efektywnie zarządzać projektami – od umiejętności dobrego definiowania celów wraz z miernikami sukcesów, przez umiejętność określania potrzeb grup docelowych i przekładania tych potrzeb na cele projektów, po gospodarowanie zasobami oraz zarządzanie ryzykiem.

Główne treści

  • Wprowadzenie do tematyki zarządzania projektami.
  • Planowanie projektów: określanie potrzeb grup docelowych, definiowanie celów projektu. Trójkąt projektowy: zakres, czas i zasoby.
  • Analiza produktów projektu – definicja wymiernych rezultatów realizacji projektu. Definiowanie kryterium odbioru produktów projektu.
  • Definiowanie zadań w projekcie z wykorzystaniem narzędzia WBS (Work Breakdown Structure). Definiowanie sieci projektu. Omówienie typów relacji pomiędzy zadaniami. 
  • Harmonogramowanie w projekcie. Kalkulacja czasochłonności zadań w projekcie. Definiowanie etapów w projekcie. Definiowanie i rola kamieni milowych.
  • Definiowanie i rola zadań z ograniczeniem czasowym. Definiowanie ścieżki krytycznej.
  • Zarządzanie zasobami w projekcie.
  • Zarządzanie ryzykiem.

Metody nauczania

50% zajęć to praca indywidualna i grupowa nad wybranymi studiami przypadków. Preferujemy pracę na projektach zgłoszonych przez uczestników. Wykorzystujemy pracę indywidualną i grupową nad zastosowaniem poznanych metod do własnych projektów. Pozostałe metody obejmują interaktywne prezentacje, dyskusje, ćwiczenia, analizy ciekawych przypadków, doświadczenia „z pola walki”, symulacje zadań zespołowych.

Prowadzący zajęcia

Artur Jóźwiak

Umiejętności interpersonalne

Jeśli chcesz zdiagnozować swój potencjał pracy z ludźmi, szukasz odpowiedzi na pytania, jak mówić, żeby osoby nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły, jak budować kontakt, kontraktować się na zadania i wspólną pracę; jeśli chcesz w praktyce przećwiczyć swoje umiejętności komunikacyjne, dostać rzetelną informację zwrotną, jest to warsztat dla Ciebie!

Celem warsztatu jest wsparcie rozwoju niezwykle ważnych kompetencji  liderek i liderów organizacji pozarządowych – tych związanych z budowaniem relacji w zespole i byciem w relacjach. Zajęcia będą okazją do uporządkowania wiedzy w zakresie komunikacji i rozwiązywania konfliktów, umożliwią rozwinięcie kompetencji autodiagnozy, poszerzenie samoświadomości, pracę na własnych wyzwaniach w relacjach ze współpracownikami.

Główne treści

  • Ocena własnych kompetencji interpersonalnych oraz zaplanowanie dalszego ich rozwoju.
  • Jak zwiększyć świadomość kompetencji interpersonalnych w zespole oraz zaplanować dalszą pracę z zespołem w tym obszarze?
  • Jakie narzędzia komunikacyjne stosować i jak to robić? Informacja zwrotna jako ważne narzędzie menedżera i menedżerki.
  • Praca z oporem w zespole.
  • Przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów. Jak rozpoznawać i rozwiązywać sytuacje konfliktowe?

Metody nauczania

Ścieżka składa się z dwóch elementów: nauki online (kurs ekranowy i dodatkowe materiały edukacyjne) oraz warsztatu stacjonarnego (16 godz. dydaktycznych), którego podstawą jest doświadczanie siebie w sytuacjach komunikacyjnych i relacyjnych. Oprócz różnych form pracy warsztatowej możliwe jest zastosowanie elementów superwizji grupowej, by poszerzać ogląd sytuacji oraz zwiększać kompetencje diagnozy, analizy, refleksji. Ważną wartością będzie praca na potencjałach, opieranie się na tym, co osoba uczestnicząca ma w sobie i jak może z tego korzystać w swojej pracy menedżerskiej.

Prowadząca zajęcia

Marta Henzler

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Celem kursu jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności z zakresu motywowania pracowników i wolontariuszy, rekrutacji i selekcji członków zespołu oraz dokonywania oceny ich pracy. Kurs umożliwi zdiagnozowanie własnych umiejętności, a przede wszystkim wzmocnienie kompetencji dotyczących korzystania z narzędzi motywowania, udzielania informacji zwrotnej i oceniania, a także projektowania stanowisk pracy i zasad wyboru pracownika/wolontariusza.

Razem zastanowimy się nad Twoimi mocnymi i słabymi stronami jako osoby kierującej zespołem. Omówimy i zanalizujemy zestaw narzędzi motywujących, także tych służących do oceny i rekrutacji – odpowiednich dla organizacji pozarządowych. Postaramy się wybrać spośród nich narzędzia najlepsze dla Twojej organizacji oraz zastanowimy się, jak je zastosować i wdrożyć (pojedynczo lub systemowo).

Będziemy także ćwiczyć trudne rozmowy, wymieniać się doświadczeniami podczas dyskusji we własnym gronie na temat rozwiązań, które już z sukcesem stosują inni. Poszukamy inspiracji w wypowiedziach specjalistów i wynikach badań.

Główne treści

  • Motywowanie (tworzenie strategii, dobór i przydatność narzędzi motywowania).
  • Ocena pracowników, współpracowników i wolontariuszy.
  • Rozmowy oceniające i rozwojowe, udzielanie informacji zwrotnej.
  • Elementy procesu rekrutacji (analiza dokumentacji, analiza stanowiska pracy, wywiady selekcyjne).

Metody nauczania

Kurs składa się z części online (kurs ekranowy i dodatkowe materiały edukacyjne) oraz szkolenia stacjonarnego w formie warsztatów, podczas których uczestnicy będą mieli okazję nie tylko poznać, ale i przećwiczyć wykorzystanie zaprezentowanych narzędzi i metod oraz dowiedzieć się, jakie są zasady i przypadki ich stosowania. Poszczególne zagadnienia przybliżane będą poprzez ćwiczenia, dyskusje, analizę przypadków, testy, ocenę i budowanie narzędzi, prezentacje wyników badań i danych oraz symulacje. Proces uczenia się w dużym stopniu oparty zostanie na wymianie doświadczeń pomiędzy uczestnikami. 

Prowadząca zajęcia

Joanna Schmidt

Zarządzanie zespołem

Kierowanie ludźmi jest integralną częścią pracy menedżera. Jednak dobre zarządzanie, prowadzące organizację do celu, jednocześnie zapewniające rozwój członków zespołu, pełne jest pułapek. Po zakończeniu tego kursu, łatwiej będzie je omijać.

Każdy menedżer zarządza zespołem – pracowników, współpracowników, wolontariuszy. I ma swoje – lepsze i gorsze – doświadczenia. Związane z realizacją celów, relacjami w grupie, swoim własnym poczuciem „bycia na miejscu". Kurs skupia się na wybranych kwestiach dotyczących pracy z ludźmi, od których zarówno się wymaga – realizacji zadań, odpowiedzialności, zaangażowania, jak i o których się dba – planując zadania, nagradzając, wspierając rozwój. Nie zapominając przy tym, że menedżer/menedżerka też są częścią zespołów.

Uczestniczka/uczestnik kursu wzmocni się w zakresie tworzenia, kierowania i sprawniejszej organizacji pracy swojego zespołu. Lepiej pozna siebie jako osobę kierującą ludźmi i stanowiącą zarazem część zespołu.

Główne treści

  • Czym jest zespół, kto jest zespołem w organizacji.
  • Czynniki sukcesu zespołu i dysfunkcje zespołowe.
  • „Mapa zespołu” - role społeczne i zespołowe.
  • Rozwój zespołu.
  • Menedżer/menedżerka zespołu - style kierowania.
  • Delegowanie zadań i odpowiedzialności.

Metody nauczania

Szkolenie obejmuje naukę online poprzez zapoznanie się z kursem ekranowym oraz dodatkowymi materiałami edukacyjnymi, a także warsztat (16 godz.) prowadzony metodami aktywnymi, bazujący na doświadczeniu zawodowym osób uczestniczących oraz na ich gotowości do dzielenia się swoimi przykładami związanymi z kierowaniem organizacjami. Elementem kursu jest również możliwość skorzystania z narzędzia do autodiagnozy menedżerskiej, której wyniki będą omówione w czasie szkolenia.

Prowadzący zajęcia

Piotr Henzler