Wspieramy menedżerów NGO, by ich organizacje zmieniały świat na lepsze

Biznes i pozarządówka – to się udaje!

Doroczne spotkanie fundraiserów i fundraiserek – oraz innych osób zainteresowanych pozyskiwaniem środków – za nami. 6 czerwca, na VII Spotkaniu FAOO, spotkało się ponad 100 osób zainteresowanych tematem: „Biznes – inwestor, partner i mecenas. O pozyskiwaniu środków od biznesu”.

Zgodnie z tradycją spotkań poświęconych fundraisingowi organizowanych przez FAOO, jako pierwszy wystąpił gość zagraniczny, ekspertka ze znanej brytyjskiej organizacji NCVO (National Council for Voluntary Organization), wspierającej podmioty non-profit w Wielkiej Brytanii. Cristina Tiberian pokazała brytyjską perspektywę pozyskiwania środków od biznesu, prezentując wyniki badań pokazujących znaczenie pieniędzy „biznesowych” dla sektora pozarządowego oraz sposoby ich pozyskiwania. Na przykładzie swojej organizacji zaprezentowała też strategię współpracy z podmiotami komercyjnymi z Wielkiej Brytanii.

Perspektywę polską – ale też w pewnym stopniu międzynarodową – pokazała Małgorzata Zdzienicka-Grabarz, prezes zarządu Fundacji BGŻ BNP Paribas. W swojej prezentacji, bazującej na doświadczeniach współpracy kierowanej przez siebie fundacji z różnymi polskimi organizacjami, skupiła się na wątku, czym jest w ogóle wsparcie biznesu: czy są to „transakcje”, czy raczej „relacje”? Z wystąpienia jednoznacznie wynikało, że kluczem jest nawiązanie relacji z podmiotem biznesowym, „zarażenie” pomysłem, ukierunkowanie na wspólne myślenie i wspólne cele. Po tym dopiero następuje przepływ środków finansowych.

Zuzanna Sikorska-Borowska z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” podzieliła się doświadczeniami swojej organizacji ze współpracą z firmą Sanofi-Aventis. Wsparcie biznesu nie ograniczało się do przekazania środków, pieniądze nie stanowiły clue współpracy. Najważniejsza była współpraca osób z organizacji z pracownikami firmy farmaceutycznej, którzy w ramach wolontariatu pracowniczego włączali się w realizację projektów prowadzonych przez „ę”.

Fundacja ING Dzieciom prowadzi działania skierowane na pomoc dzieciom potrzebującym wsparcia, ale jej prezeska, Agata Tomaszewska, nie tylko dzieliła się swoimi doświadczeniami ze współpracy z innymi podmiotami pozarządowymi, które występują do Fundacji z prośbą o wsparcie, ale też pokazała szerszy obraz (o czym też wspominały wcześniejsze prelegentki) – z roku na rok budżety podmiotów komercyjnych przeznaczane na wspieranie organizacji pozarządowych maleją. I tendencją, nie tylko polską, jest większe zaangażowanie we wspólne działania, a nie czysty, techniczny przekaz pieniężny (niezależnie czy w formie darowizny czy umowy sponsorskiej).

O modelu community foundation i wieloletniej współpracy z powszechnie rozpoznawalną firmą, jaką jest Levi Strauss, opowiadała Iwona Marczak, prezeska Fundacji „Fundusz Lokalny Ziemi Płockiej”. Jak działa tego typu podmiot? Na czym polega współpraca z producentem odzieży dżinsowej? Dlaczego jest ona satysfakcjonująca dla obu stron, a obopólne zadowolenie trwa już 12 lat? Co wzmacnia, a co utrudnia funkcjonowanie takiego długofalowego partnerstwa?

„Czy skarby narodowe przyciągają sponsorów?” to tytuł wystąpienia Dominiki Habrat, pełnomocnika dyrektora ds. funduszy sponsorskich i klientów korporacyjnych w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jak wygląda współpraca muzeum z biznesem, czy w ogóle biznes chce wspierać instytucje tego typu i czy bycie „najstarszym i największym” muzeum wspiera zdolności fundraisingowe czy jest obciążeniem? Pewną odpowiedzią na to pytanie mógł być zaprezentowany przez prelegentkę film podsumowujący bardzo interaktywny projekt promujący muzeum.

Kompletnym przeciwieństwem – pod względem czasu istnienia – krakowskiego muzeum jest Centrum Nauki „Kopernik”, którego przedstawicielka pokazała perspektywę instytucji kojarzącej się z nowoczesnością i innowacją. Joanna Kalinowska, dyrektor rozwoju „Kopernika”, odpowiadała na pytanie, czy za sukcesem fundraisingowym jej instytucji stoi przemyślana strategia, skuteczny plan – czy po prostu moda. Co najbardziej przyciąga biznes i jakie rezultaty daje taka współpraca?

Ostatnie wystąpienie na temat współpracy organizacji pozarządowych z biznesem pozwoliło na zabranie głosu obu stronom takiej współpracy, czyli Annie Krzysztofowicz z Fundacji Ewy Błaszczyk „Akogo?” oraz Sylwii Warneckiej z firmy Wawel S.A. Obie prelegentki opowiedziały o projekcie, w ramach którego producent słodyczy przekazał w sumie 1,5 mln złotych na pięć organizacji pozarządowych, włączając tę akcję do komunikacji sprzedażowej swoich produktów.

Prezentacje prelegentek stanowiły zasadniczą część VII Spotkania FAOO, ale – jak zawsze – osoby uczestniczące w wydarzeniu zostały zaproszone do aktywności i zabrania głosu. Uczestnicy i uczestniczki mogli podjąć decyzję  o przyjęciu – lub nie – dofinansowania od podmiotu biznesowego na realizację projektu, do którego organizacja pozarządowa nie była zupełnie przygotowana. Oczywiście, nie była to dyskusja nad prawdziwymi pieniędzmi i podjęta decyzja nie wpłynęła na losy prawdziwego projektu, ale wspólna analiza tego przypadku pozwoliła porozmawiać i podyskutować o kryteriach podejmowania decyzji, odpowiedzialności za realizację celów, ale i gotowości do ponoszenia ryzyka przez przedstawicieli i przedstawicielki organizacji pozarządowych.

 

Wszystkie wystąpienia prelegentek zostały nagrane, materiał filmowy zostanie wkrótce udostępniony na platformie Kursodrom.pl – zapraszamy!

fot. Anna Liminowicz

Powrót do listy